Get Adobe Flash player
Start Archiwum Matko Boża Ostrobramska, byliśmy u Ciebie...

W chłodny wrześniowy poranek, wyruszyliśmy do Matki Boskiej Miłosierdzia do Wilna. My pielgrzymi, zawieźliśmy Pani Ostrobramskiej nasze własne modlitwy, intencje, prośby. Wilno przywitało nas słońcem i wiatrem, oraz swoją niesamowitą zielenią.

Pierwszym punktem naszej pielgrzymkowej drogi było nawiedzenie Królowej Korony Polskiej, Matki Ostrobramskiej. Udaliśmy się do kaplicy ostrobramskiej gdzie nasz duszpasterz ks. dziekan Andrzej Zakrzewski odprawił Msze św., przedstawiając Matce nasze intencje. Następnie udaliśmy się z naszą przewodniczką, p. Aliną do barokowego Kościoła św. Piotra i Pawła na Antoloku w dzisiejszej dzielnicy Wilna, w którym modlił się św. Jan Paweł II w 1993r. W świątyni podziwialiśmy zapierającą dech architekturę, piękne ołtarze oraz posągi. Po zwiedzaniu udaliśmy się na kolacje, na której próbowaliśmy regionalnych dań, m.in. chleb litewski w połączeniu z zupą gotowaną na winie, cepeliny oraz bliny żmudzkie. Po posiłku udaliśmy się na dalsze zwiedzanie miasta. Pojechaliśmy na cmentarz na wileńskiej Rossie, na którym pochowany jest m.in. ojciec Adama Mickiewicza, Mikołaj. Odwiedziliśmy również Wileńskie Hospicjum Imienia Błogosławionego ks. Michała Sopoćki, gdzie powstał obraz Jezusa Miłosiernego namalowany przez Eugeniusza Kazimirowskiego według wskazówek św. Faustyny w 1934r. Siostry Miłosierdzia Bożego, które prowadzą hospicjum, przybliżyły nam historię powstawania obrazu. Pielgrzymi mięli możliwość modlić się przed relikwiami św. Faustyny i bł. ks. Michała Sopoćki. Po zachodzie słońca mogliśmy podziwiać przepiękną panoramę miasta ze wzgórza Trzech Krzyży, na prawym brzegu Wilejki (rzeki przepływającej przez Wilno). Po zwiedzaniu udaliśmy się na spoczynek do naszego miejsca noclegu.

Nazajutrz, jeszcze przed śniadaniem, wyruszyliśmy na Mszę świętą niedzielną do Sanktuarium Miłosierdzia Bożego przy ulicy Dominikańskiej znajdującej się na Starym Mieście. Sanktuarium zachwyciło swoją skromną budowlą, gdzie w centrum ołtarza znajduje się obraz "Jezu Ufam Tobie" Jezusa Miłosiernego. Na Mszy świetej towarzyszyły nam pielgrzymki z diecezji warszawsko-praskiej oraz sandomierskiej. Nasi duszpasterze modlili się za nas oraz za nasz bezpieczny powrót na ojczyznę.

Po śniadaniu i wymeldowaniu się z hotelu, wyruszyliśmy na dalsze zwiedzanie  Wilna. Udaliśmy się na zwiedzanie Starego Miasta z naszą przewodnik p. Grażyną. Pani przewodnik oprowadzała nas po ulicach wileńskiej starówki, szliśmy ulicami wileńskiego getta z czasów II wojny światowej, widzieliśmy dom, w którym mieszkał Adam Mickiewicz przed zesłaniem do Rosji i do którego nigdy już nie wrócił oraz dom drukarza, który wydał pierwsze wydanie utworu "Ballady i romanse" w 1822r. Podziwialiśmy architekturę Uniwersytetu Wileńskiego, założonego w 1579r., przez króla Polski Stefana Batorego jako Akademia i Uniwersytet Wileński. Mogliśmy zobaczyć również Pałac Prezydencki, kościół św. Anny, cerkiew św. Ducha, kościół Serca Jezusowego oraz pomnik Adama Mickiewicza przy kościele św. Anny. Mogliśmy zobaczyć również serce Wilna, czyli bazylikę archikatedralną św. Stanisława i św. Władysława.

Niestety, musieliśmy pożegnać Wilno, ale jeszcze po drodze mieliśmy okazję odwiedzić litewskie Troki   - krainę jezior, gotycki zamek na wyspie oraz miejsce zamieszkania Karaimów. Historia w tym miejscu ściera się z pięknymi widokami jezior otaczających z każdej strony tę niesamowitą krainę. Na sam koniec naszego pobytu na Litwie, udaliśmy się już na ostatni posiłek. Mieliśmy okazje spróbować kibin litewskich z rosołem lub miodem pitnym. Po raz ostatni mogliśmy cieszyć się wspaniałym krajobrazem Litwy, potem ruszyliśmy w podróż powrotną do naszej ojczyzny.

Bardzo dziękujemy wszystkim organizatorom naszego wyjazdu z ks. dziekanem i P. Januszem na czele. Dziękujemy również kierowcom za bezpieczne dostarczenie nas z powrotem do naszego domu oraz przewodnikom p. Alinie oraz p. Grażynie.

Mamy nadzieje, że jeszcze nie raz wrócimy na ziemię wileńską...